سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تقوای الهی، اساس هر حکمتی است . [امام علی علیه السلام]
 

عقب‌نشینی نمایشی نیروهای سعودی از بحرین
 

 

تصویر بزرگ

رژیم آل سعود در آستانه برگزاری گفت‌وگوی صوری آل خلیفه در بحرین و برای فرونشاندن خشم مردم این کشور اعلام کرد که بخشی از نیروهای نظامی خود را از دوشنبه آینده از بحرین خارج می‌کند اما عقب‌نشینی کامل نخواهد کرد.

 

 

 

به گزارش فرهنگ نیوز به نقل از فارس، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع سعودی گزارش داد با توجه به ثبات اوضاع در بحرین، عربستان برای خروج بیشتر نیروهایش از این کشور آماده می‌‌شود.

یک منبع دولتی ریاض گفت: " نیروهای سعودی از دوشنبه آینده از بحرین خارج می‌شوند. "

یک منبع دیگر سعودی نیز با تایید خبر عقب‌نشینی نیروهای عربستانی تاکید کرد این عقب‌نشینی به یک‌باره نخواهد بود.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک منبع سعودی اعلام کرد: نیروهای سعودی که بخش اعظم نیروهای سپر جزیره را تشکیل می‌دهند جایگزین می‌شوند اما به طور کامل از بحرین خارج نمی‌شوند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود تصریح کرد: طبیعی است که نیروهای سپر جزیره جایگزین شوند اما خطر همچنان وجود دارد و این نیروها به پایگاه‌های خود بازنخواهند گشت و به طور کامل عقب‌نشینی نمی‌کنند.

این در حالی است که شاهدان عینی در صفحات مجازی- اجتماعی چون فیس بوک و دیگر شبکه‌ها از جمله با پخش فیلمی در سایت یوتیوپ به طور گسترده اعلام کردند که شنبه شب گذشته واحدهای نظامی وابسته به نیروهای سپر جزیره از روی پل "ملک فهد " با تدابیر شدید امنیتی عبور کردند.

پل ملک فهد، بحرین را به عربستان وصل می‌کند و از روی دریا عبور کرده و به عربستان می‌رسد و تنها راهی است که نیروهای عربستانی از آن عبور کردند و وارد بحرین شدند.

بحرین از بیش از 4 ماه پیش و در اواسط فوریه تاکنون، صحنه تظاهرات ضد رژیم آل‌خلیفه بوده است و در 13 مارس گذشته، نیروهای اشغالگر شورای همکاری خلیج فارس به رهبری نیروهای عربستانی به بحرین سرازیر شدند تا تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم این کشور را سرکوب کنند.

سعودی‌ها اعلام کردند که هزار سرباز را به بحرین اعزام کردند اما آن‌ها بطور محرمانه تائید کردند که تعداد واقعی نیروهای سعودی بسیار بیشتر از این میزان است.

این دخالت نظامی پس از آن صورت می‌گیرد که عربستان سعودی از گسترش قیام‌های مردمی و گسترش آن به این کشور هراس دارد. به ویژه اینکه آنچه در عربستان روی می‌دهد الهام‌گرفته از حوادث بحرین است و این همان چیزی است که سبب شد عربستان به مقامات بحرینی خود پیام دهد که اگر نمی‌تواند جنبش مردمی را سرکوب کند، عربستان خود دست به کار خواهد شد.

عربستان و بحرین روابط سیاسی و اقتصادی قدرتمندی با یکدیگر دارند و عربستان بزرگ‌ترین حمایت کننده مالی بحرین است.

بسیاری از شیعیان سعودی ساکن منطقه الشرقیه عربستان نیز ارتباط خانوادگی با شیعیان بحرین دارند و این امر موجب وحشت خاندان سعودی از رسیدن دامنه اعتراضات مردمی به عربستان شده است.

پادشاه بحرین برای فرونشاندن خشم مردمی با درخواست برای گفت‌وگوی ملی از شنبه آینده، وعده داده است که همه موضوعات بر سر میز گفت‌وگو مطرح است.

شاه حمد بن عیسی در حالی از مذاکره برای ایجاد اصلاحات در این کشور سخن به میان می‌آورد که دولت بحرین طی سال‌های گذشته بارها به نتایج مذاکرات با گروه‌های مخالف که اکثریت آنها را شیعیان تشکیل می‌دهند، بی‌اعتنایی کرده است.

انقلابیون بحرین با تحریم این گفت‌وگوها تاکید کردند که ترفند رژیم آل‌خلیفه در دعوت از معارضان برای گفت‌وگو تلاشی از پیش شکست خورده است که راه به جایی نخواهد برد.

منبع:  سایت خبری انقلاب اسلامی

 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط بحرینی 90/4/10:: 8:32 عصر     |     () نظر