سفارش تبلیغ
صبا ویژن
و از او پرسیدند امیر مؤمنان خود را چگونه مى‏بینى ؟ فرمود : ] چگونه بود آن که در بقایش ناپایدار است و در تندرستى‏اش بیمار ، و از آنجا که در امان است مرگ به سوى وى روان است . [نهج البلاغه]

شکل گیری جبهه استادیومی‌ها

بحث از عکس‌العمل در قبال حضور تیم فوتبال الاتحاد عربستان در تهران از مدتی پیش در میان فعالان فضای مجازی و دانشجویی مطرح شده بود. دو دیدگاه کلی در این مورد وجود داشت که اصولاً آیا در زمانه‌ای که کشتار مردم بحرین و یمن توسط آل سعود در جریان است، حضور یک تیم وابسته به این دولت توجیحی دارد یا خیر؟ به خصوص که در میان مراجع عظام تقلید نیز سخن از تحریم حج عمره در صورت ادامه این روند وجود دارد. دیدگاه دیگر مبنی بر این بود که باید سعی کنیم تا از تریبون ورزشگاه اعتراض خود را به گوش جهانیان برسانیم. دیدگاه دوم در این بین مقبولیت بیشتری یافت.

انتشار این خبر برای اولین بار در سایت تریبون مستضعفین صورت گرفت و سپس وب سایت‌های خبری دیگر به پوشش اخبار این حوزه پرداختند و توانستند موج رسانه‌ای را درباره این واقعه ایجاد کنند. تلاش و همراهی آن‌ها توانست عزم بسیاری را برای حضور در ورزشگاه جزم کند.

گروه‌های دانشجویی و فعالان فرهنگی و نیز فعالان فضای مجازی به میدان آمدند تا با صدای بلند و رسا مظلومیت مردم بحرین، یمن و لیبی را فریاد بزنند. علی‌رغم عدم همراهی نهادهای حکومتی، فعالان مدنی به میدان آمدند. هرکس به طریقی پیگیری کرده بود. یکی بیاینه و مطلب نوشته بود؛ یکی در وبلاگ و فیس‌بوک خبر را پوشش می‌داد؛ دیگری خبرنگار بود و آن یکی طراح تی‌شرت‌هایی با نماد مقاومت بحرین …

حرف و حدیث‌های قبل از بازی

تیم الاتحاد به تهران آمد. مورد استقبال مسئولین محترم قرار گرفت و در بدو ورود به آن‌ها گل تقدیم شد. خبرگزاری‌ها این تصاویر را در کنار تصاویر معطلی چند ساعته ورزشکاران پرسپولیس در فرودگاه عربستان و انگشت‌نگاری از آن‌ها قرار دادند.

خبر قرار تجمع در استادیوم برای حمایت از مردم منطقه دیگر رسانه‌ای شده است. اظهارنظرهای موافق و مخالف در این مورد اوج می‌گیرد. برخی می‌گویند احتمال لطمه دیدن به تیم پیروزی و جریمه شدن آن وجود دارد. اما نماینده کمیته انضباطی می‌گوید اعتراضات مردمی علیه عربستان نمی‌تواند به محرومیت تیم منجر شود و تنها می‌تواند جریمه نقدی داشته باشد. اما گویا باشگاه پرسپولیس مخالف اعتراض به کشتار مردم است و اعلام می‌شود که لیدرهای پرسپولیس برای فعالیت علیه دانشجویان هماهنگ شده‌اند. علی دایی می‌گوید مخالف هرگونه شعار غیرفوتبالی است و از هواداران می‌خواهد که فقط تیم را تشویق کنند.

حضور در استادیوم: الموت للسعودی!

روز موعود هماهنگی‌ها کمتر است. هرکس خودش را به نحوی رسانده است به استادیوم. کم کم از درب شرقی ورزشگاه وارد می‌شویم. توهین‌های دور از شان سربازان نیروی‌ انتظامی را گویا باید به جان بخری؛ از سویی ناسزاهای افسران نیروی انتظامی را بشنوی و هیچ نگویی …

تمام پرچم‌های بحرین و مصر و دیگر کشورهای اسلامی را هنگام ورود می‌گیرند یا پاره می‌کنند. هرکس به طریقی سعی می‌کند تا ندای مظلومبت مردم یمن و بحرین را به گوش مردم جهان برساند و کاری بکند.

بیش از هزار نفر یک جا جمع شده‌اند. حدود نیمی از یک قطاع ???? نفری سکو را پر کرده‌اند. هم برای پرسپولیس و ایران شعار می‌دهند و هم علیه آل‌سعود و هم به نفع مردم مظلوم.

 

پلیس دخالت می‌کند. خشن‌تر از هر برخورد دیگر. ده‌ها نفر را بازداشت می‌کند. با باتوم بر فرق دانشجویان می‌کوبد. باتوم می‌شکند، خون جاری می‌شود. یکی از بچه‌ها از درد به خود می‌پیچد. سرهنگ سپید مویی وارد می‎شود. فحش می‌دهد و با مشت و لگد برخی را تحویل نیروهایش می‌دهد. کسی عکس‌العمل جدی نشان نمی‌دهد. کسی برای درگیری با نیروی انتظامی نیامده است.

دانشجویان را به جای دیگری از ورزشگاه هدایت می‌کنند. لیدرها و بوقچی‌ها هواداران را به شعارهایی علیه دانشجویان تشویق می‌کنند. کمی بعدتر باز شعارهای دانشجویان اوج می‌گیرد. ناگهان یکی از بچه‌ها پرچمی از بحرین را در میان جمع باز می‌کند. دیگر تحمل نمی‌کنند. باتوم است که فرود می‌آید. با حرکت نیروهای پلیس از سه طرف، تنها راه باقی مانده برای حرکت، درب خروجی ورزشگاه است. دانشجویان ورزشگاه را ترک می‌کنند… اما بازی فوتبال همچنان ادامه دارد.

یکی از اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال به خبرآنلاین می‌گوید: «هیچ خطری فوتبال ما را تهدید نمی‌کند چون به کمک نیروی انتظامی و همکاری خوب طرفداران فهیم‌مان توانستیم طوری از عرب‌ها میزبانی کنیم که هیچ مشکلی ایجاد نشود. ناظر کنفدراسیون هم دید که نیروی انتظامی سعی‌اش را کرد تا فضایی غیرسیاسی در ورزشگاه حاکم باشد. هیچ برخورد خاصی نداشتیم و همه چیز به خوبی پایان یافت. تازه عرب‌ها احتمالا یادشان رفته وقتی در مسابقات مقدماتی جام جهانی ????، بازیکنان بحرینی با پرچم عربستان روی چمن ورزشگاه رژه می‌رفتند. آن اقدام که سیاسی‌تر بود.»

بازداشتی‌ها سه ساعت بعد، و پس از احراز هویت دانشجویی آزاد می‌شوند. مجروحین مداوا می‌شوند و سرشان بخیه می‌خورد. پرسپولیس برنده می‌شود، اما به دلیل باخت‌های پیشین از ادامه راه باز می‌ماند. هرچند پیش از پایان بازی در اخلاق بازنده شده بود.

 

قرار بعدی؛ اصفهان!

هنوز ساعاتی از شب نگذشته است که خبرهای ورزشگاه اصفهان می‌رسد. جمعی از جوانان اصفهانی در ادامه روند آغاز شده قراری را برای بازی سپاهان و الهلال در ورزشگاه اصفهان هماهنگ کرده‌اند. هدف: «دفاع از مردم مظلوم منطقه!» خبرهای رسیده تا این ساعت حکایت از ضرب شتم جوانان و دانشجویان و بازداشت تعدادی از آن‌ها دارد. داستان تهران در اصفهان نیز تکرار شد.

مستند «به جرم حمایت از بحرین»

مستندی از آن چه در استادیوم آزادی رخ داد در قالب فیلم برای دریافت قرار داده شده است. تصاویر نشان دهنده‌ی حضور غیرتمندانه مدافعین از ملت‌های مظلوم منطقه در ورزشگاه آزادی است. جمعیت ابتدا با شعارهایی تیم پرسپولیس را تشویق می‌کند و در کنار آن بر ضد جنایات حکام خودکامه فریاد می‌زند. نیروی پلیس در چند مورد با این افراد درگیر می‌شود. ناگهان جمعیت را به گوشه‌ای از یک سکوی خالی هدایت می‌کنند. فریاد جمعیت همچنان بلند است. پلیس در حرکت بعدی حمله‌ای ناگهانی از سه جهت به تماشاچیان می‌کند و آنان را از درب خروجی به بیرون هدایت می‌کند. در این میان عده‌ای مصدوم می‌شوند.

مستند «به جرم حمایت از بحرین» – فرمت mp4 – حجم ?? مگابایت – زمان : ??:??:?? :

مستند به جرم حمایت از بحرین

گزارش تصویری

منبع: تریبون مستضعفین

 


نوشته شده توسط بحرینی 90/2/16:: 2:33 عصر     |     () نظر